TRACTORUL LANZ-BULLDOG DE 25 CP

 

Muzeul Naţional al Agriculturii prezintă:

TRACTORUL LANZ-BULLDOG DE 25 CP

Firma Lanz a fost fondată în 1860, de Heinrich Lanz în Mannheim, Germania. În 1879, firma construia atât treierătoare cu aburi, cât şi locomobile, iar la sfârşitul secolului al XIX-lea era cel mai mare producător de maşini agricole din Europa. În 1916, inginerul dr. Fritz Huber s-a alăturat firmei, reuşind, în 1921, să costruiască primul transportor pe ţiţei cu motor cu cap incandescent (12 PS Bulldug sau H2) şi să optimizeze motorul, astfel încât acesta funcţiona perfect în orice condiţii, dădea randament mare şi era insensibil la varietăţile de combustibil. Din cauza înfăţişării sale, care amintea realmente de profilul unui câine, numele tractorului a fost preluat imediat, devenind faimos încă din prima zi.

În 1923, este construit modelul HP, cu tracţiune pe 4 roţi. Transmisia se făcea prin lanţ până la un sistem diferenţial cu două cardane: un cardan acţiona roţile din faţă, celălalt pe cele din spate. În acelaşi an, apare modelul FHD din categoria mare, de 38 CP, cu un motor cu 2 cilindri verticali şi un cap incandescent comun. În 1924, se construieşte modelul HL, la care transmisia se face printr-un lanţ, la un arbore intermediar plasat între arborele motor şi transmisia cu roţi dinţate a roţilor de transport.

În 1926, apar modelele HR2 şi HR5. Modelul HR2 (22/28) dezvolta o putere efectivă de 22 CP şi o putere maximă de 28 CP la o oră de funcţionare. La modelul HR5 (15/30), cu o putere efectivă de 15 CP şi maximă de 30 CP, inovaţia constă în cutia de viteze cu 3 trepte, înainte şi înapoi, acţionate de un schimbător-pârghie. În 1929, se construieşte modelul HR6, iar în 1930 micul Bulldog HN (12/20), care avea de acum un ambreiaj manual cu pedală. După 1932, apare modelul HN2, derivat din HN, căruia i s-au adus o serie de simplificări tehnice. După 1938, se construiesc modelele: D 9506 de 45 CP; D 1506 de 55 CP, în trei variante: de ogor, de câmp şi de trafic curier; D 4506 de 15 CP, proiectat de ing. F. Huber. După cel de-al doilea Război mondial, până în 1955, s-a reluat gama modelelor de 35-45-55 CP.

În 1956, concernul american de maşini agricole John Deere, fondat în 1837, în Moline, preia firma Heinrich Lanz. Primele semne de schimbare au fost vopsirea modelelor în culorile galben-verde ale casei John Deere şi schimbarea numelui acestora în John Deere-Lanz. În perioada 1961-1962 se înregistrează o creştere simţitoare a modelelor John Deere-Lanz pe piaţă, acestea fiind proiectate în S.U.A. şi produse în Germania. Începând cu anul 1976, numele Lanz nu mai este folosit pe produsele firmei.

Muzeul Național al Agriculturii posedă un număr de 5 exemplare Lanz-Bulldog, din modelele D 7506 de 25 CP şi D 8506 de 35 CP, pe care vă invităm să le admiraţi în cadrul expoziţiei de tractoare aflate în depozitul special de maşini agricole. În imagine, puteţi remarca un tractor Lanz-Bulldog D 7506 de 25 CP, produs în perioada 1936-1940, la Fabrica din Mannheim-Germania, și achiziţionat din localitatea Gălăteni, județul Teleorman. Se află expus chiar la intrarea în expoziția de bază și vă așteaptă să-i admirați robustețea și eleganța, păstrate impasibile la trecerea anilor.

Muzeograf Adrian Stroe

Foto: Elena Slujitoru

 

 


Copyright 2022 - Ziarul Ialomița - All Rights Reserved