COMUNICAT DE PRESA
(2 octombrie 2023)
Sondajul de opinie realizat de INSCOP Research la comanda News.ro oferă un clasament al opțiunilor de vot ale românilor pentru turul I al alegerilor prezidențiale, pornind de la o listă cu cele mai vehiculate nume de potențiali candidați, respectiv o serie de scenarii pentru turul al II-lea al scrutinului.
Vă prezentăm pe larg, în cele ce urmează, rezultatele celei de a treia părți din cercetarea sociologică, cu mențiunea că prezentarea grafică a sondajului poate fi descărcată la:https://www.inscop.ro/wp-content/uploads/2023/10/2.10.23-Sondaj-INSCOP-News.ro-Partea-III.pdf
Metodologie: Sondajul de opinie a fost realizat de INSCOP Research la comanda News.ro. Datele au fost culese în perioada 15 – 22 septembrie 2023. Metoda de cercetare: interviu prin intermediul chestionarului. Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri telefonice), volumul eșantionului simplu, stratificat fiind de 1550 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupație) pentru populația neinstituționalizată a României, cu vârsta de 18 ani și peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2.49 %, la un grad de încredere de 95%.
Remus Stefureac – director INSCOP Research: ”Sondajul realizat de INSCOP în parteneriat cu News.ro prezintă primele cifre cu privire la opțiunile de vot pentru alegerile prezidențiale de anul viitor. Pentru intenția de vot în turul 1 am luat în considerare mai multe nume despre care s-a vehiculat în spațiul public că ar putea candida, indicând și partidul, alianța sau după caz, statutul de independent al personalităților măsurate. De asemenea, pentru variantele de tur 2 am testat mai multe scenarii, măsurând însă doar potențialul personal al fiecărui candidat, fără a mai indica un partid sau o alianță de partide care l-ar susține pe acel candidat. În cercetările sociologice din lunile următoare vom testa și alte nume de potențiali candidați la alegerile prezidențiale, în funcție de evoluția dezbaterii publice pe acest subiect. Concluziile principale pe care le putem observa din aceste date sunt: preferința în premieră pentru un candidat independent care modifică semnificativ performanța celorlalți candidați susținuți de un partid, procentul de 70% pe care îl adună în primul tur candidații cu profil democratic-moderat, respectiv procentul de 30% pe care îl adună candidații cu profil radical. De asemenea, configurația opțiunilor populației pentru turul 1 lasă deschis orice scenariu de candidați care ar putea accede în turul 2 al alegerilor prezidențiale. Este doar prima fotografie a unei confruntări electorale care va cunoaște multe modificări pe parcurs, va domina anul electoral 2024 și va influența decisiv performanța partidelor în celelate tipuri de alegeri de anul viitor (europarlamentare, locale și parlamentare).”
Estimare participare vot alegeri prezidențiale.
Pe o scala de la 1 la 10, în care 1 înseamnă că ”sigur nu” voi merge la vot și 10 ”sigur da” voi merge la vot, 16.9% dintre români au ales 1, 2.6% dintre români au ales 2, 1.5% au ales 3, 0.8% au ales 4, 6.2% au ales 5, 1.8% au ales 6, 2.9% au ales 7. 5.1% indică 8, 3.8% – 9 și 57.2% – 10. Nu știu sau nu răspund 1.2% din total eșantion.
Date raportate la respondenți care își exprimă preferința pentru candidații din listă (75.9% din total eșantion).
Raportat la cei care și-au exprimat preferința pentru candidații din listă, indiferent dacă declară că vin sau nu vin sigur vot (75.9% din total eșantion), 25.3% ar vota pentru Mircea Geoană (independent), 19.5% pentru Marcel Ciolacu (PSD), iar 18.7% pentru George Simion (AUR). Pentru Nicolae Ciucă (PNL) ar opta 11.2%, iar pentru Diana Șoșoacă (SOS România) 10.1%. Cătălin Drulă (USR, PMP, FD) ar fi ales de 5.6% dinte votanți, Dacian Cioloș (REPER) de 4.1%, iar Kelemen Hunor (UDMR) de 2.7%. 2.8% dintre alegători spun că ar vota alt candidat.
Date raportate la respondenți care își exprimă preferința pentru candidații din listă și declară că merg sigur la vot (47.7% din total eșantion).
Raportat la cei care au exprimat o preferință pentru candidații din listă (nu au fost luați în considerare nehotărâții și non-răspunsurile) și acordă nota 10 la întrebarea privind prezența la vot (47.7% din total eșantion), 24.6% ar vota pentru Mircea Geoană (independent), 21.4% pentru Marcel Ciolacu (PSD), iar 18.5% pentru George Simion (AUR). Pentru Nicolae Ciucă (PNL) ar opta 12.8%, iar pentru Diana Șoșoacă (SOS România) 8.4%. Cătălin Drulă (USR, PMP, FD) ar fi ales de 5.4% dinte votanți, Dacian Cioloș (REPER) de 3.4%, iar Kelemen Hunor (UDMR) de 2.3%. 3.3% dintre alegători spun că ar vota alt candidat.
Vot alegeri prezidențiale – Turul al II-lea
Mircea Geoană vs. George Simion
Într-o confruntare ipotetică în turul al II-lea al alegerilor prezidențiale între Mircea Geoană și George Simion, 63.5% dintre cei care au exprimat o opțiune ar vota cu adjunctul secretarului general al NATO, iar 36.5% cu liderul AUR.
Marcel Ciolacu vs. George Simion
Dacă în turul al II-lea al alegerilor prezidențiale ar ajunge Marcel Ciolacu și George Simion, 58.8% dintre cei care au exprimat o opțiune l-ar vota pe liderul PSD, iar 41.2% pe liderul AUR.
Nicolae Ciucă vs. George Simion
Dacă în turul al II-lea al alegerilor prezidențiale ar ajunge Nicolae Ciucă și George Simion, 52.2% dintre cei care au exprimat o opțiune l-ar vota pe liderul PNL, iar 47.8% pe liderul AUR.
Mircea Geoană vs. Emil Boc
Dacă în turul aI II-lea al alegerilor prezidențiale ar ajunge Mircea Geoană și Emil Boc, 59.9% dintre cei care au exprimat o opțiune l-ar vota pe adjunctul secretarului general al NATO, iar 40.1% pe primarul Clujului.
Marcel Ciolacu vs. Emil Boc
Dacă în turul aI II-lea al alegerilor prezidențiale ar ajunge Marcel Ciolacu și Emil Boc, 50.4% dintre cei care au exprimat o opțiune l-ar vota pe primarul Clujului, iar 49.6% pe actualul premier.
––––––––––––––––––––––––––––––––-
INSCOP RESEARCH (www.inscop.ro) este o companie privată de cercetări sociale și marketing înființată în 2013. Specialiștii INSCOP Research au împreună o experiență de peste douăzeci de ani în activitățile de cercetare sociologică, comunicare publică, științe politice și activități academice. Astăzi, INSCOP Research este una dintre cele mai active și mai respectate instituții de cercetare a opiniei publice din România, o companie cu standarde etice riguroase, apreciată pentru calitatea și imparțialitatea produselor sale. Studiile realizate de INSCOP Research sunt citate în mii de articole în presa românească și internațională, în rapoarte oficiale naționale și internaționale, în evaluări de specialitate ale unor think-tank-uri românești și internaționale prestigioase sau în publicații academice. INSCOP Research oferă o gamă largă de servicii cantitative și calitative, analize statistice pentru clienți corporate, instituții internaționale sau organizații politice. Produsele INSCOP Research au la bază metodologii riguroase, echipe experimentate de culegere a datelor pe teren, telefonic sau online și experți specializați în analiza complexă a datelor. INSCOP Research colaborează cu parteneri interni și internaționali cu reputație și competență demonstrate care asigură un înalt grad de acuratețe a rezultatelor cercetărilor. INSCOP Research și Bullfinch Group din SUA au încheiat un parteneriat de colaborare prin intermediul căruia își oferă sprijin reciproc în efectuarea de studii sociologice în România, în alte țări din regiune și în Statele Unite ale Americii.