Soluții la îndemână pentru rezolvarea parcărilor, reabilitarea drumurilor și intrărilor în muncipiul Slobozia

* Dialog cu Alexandru Potor, candidatul Partidului Social Democrat pentru funcția de primar al municipiului Slobozia

 

– Să vorbim astăzi, domnule Alexandru Potor, despre infrastructura rutieră, acolo unde în patru ani de la rău s-a ajuns la mai rău. Haideți să începem cu parcările!

– Problema principală pleacă de la următorul aspect: actuala administrație a preluat niște proiecte cu finanțare europeană din mandatul PSD al lui Adrian Mocioniu și aceste proiecte, bineînțeles cu finanțare valoroasă, aveau ca obligație adiacentă și realizarea unor infrastructuri de sprijin, nu doar infrastructura de pe Matei Basarab, de pe Chimiei sau de pe Unirii. Trebuie să fie susținute și de construcția unor parcări, de adaptarea rețelei de trafic a Sloboziei în așa fel încât finanțarea europeană să poată sta în picioare, să poată fi valorificată corespunzător. Stituația concretă este oarecum cunoscută. Prin proiectul care s-a propus pe Matei Basarab, o parte este destinată unor piste de biciclete. Trecem peste aspectul că aceste piste de biciclete nu trebuiau să rămână efectiv acolo, pute fi modificat proiectul în așa fel încât să nu avem pistele de biciclete pe suprafața carosabilă. Sunt orașe în România, pe care le pot nominaliza, unde pistele de biciclete sunt amplasate pe trotuar, sunt doar marcate cu vopsea, așa trebuie și la noi, într-un oraș în care nu avem deocamdată trafic atât de mare cu biciclete. Era o soluție onorabilă, care trebuia să fie implementată. Ideea asta că proiectele europene nu mai pot fi modificare este o prostie de fapt. Avem o absorbție de 92 la sută la Consiliul Județean Ialomița modificând proiecte, pentru că la un moment dat am ajuns la concluzia că proiectele erau prost gândite, poate de către proiectanți. Poate că este prea mult spus prost gândite, apar defecținui de elaboare, dar implementarea nu trebuie să fie la fel de deficitară. Deci: primul lucru: pistele de biciclete trebuiau mutate pe trotuar, era o chestiune care putea fi făcută pe Matei Basarab. Nu s-a întâmplat lucrul acesta până la 31 decembrie 2023, deși era clar că administrația locală va trebui să ducă în altă parte aproape o mie de mașini, printr-o soluție alternativă și nu numai pentru cele de pe Matei Basarab, ci și pentru mașnile care sunt astăzi între blocuri. Pot să spun că s-a procedat fără diligențe. Acum, noi va trebui să rezolvăm problema și de aceea am și pus una din prioritățile mandatului la primăria municipiului Slobozia a patru parcări. De fapt, vor fi mai mult de patru, dar primele pe care le vizăm sunt în zona Răzoare, aproape de blocurile ANL cu intrare de pe Matei Basarab pe lângă policlinica cu plată, o a doua parcare este lângă Stadionul 1 Mai, în zona Restaurantului Pietricele, unde este o zonă care poate fi utilizată pentru parcare, o altă parcare în zona străzii Nisipuri, cumva lângă ștrand, care să preia o parte din  mașinile care vin de pe Matei Basarab pe Chimiei, este destul de scurt traseul ca să ajungi acolo să faci parcare. Încă o parcare o gândim în zona Bazarului, care să preia mașinile din zona Inpectoratului Școlar, a liceelor, spitalului, blocurilor cu zece etaje de pe strada Lacului. Dar, în perspectivă, intenția noastră nu este de a face parcări la sol, pentru că ar însemna să avem un parc vast care se încinge în timpul verii, ci să avem parcări supraterane. Nu este așa mare filozofie, nu sunt cheltuieli insurmontabile, ba dimpotrivă. Am vorbit cu colegi de-ai mei din țară care au realizat astfel de parcări, mi-au spus că nu este nu știu ce construcție. O parcare supraterană este făcută în principal din betoane. Nici măcar nu sunt foarte înalte, ați văzut că și în complexele care sunt suprapopulate cu mașini sunt reduse ca înălțime. Deci, se pot face, și peste tot, în mod sistematic, îmi doresc să avem parcări supraterane, astfel protejăm și mașile, fiind practic acoperite. Mai mult decât atât, deasupra acestor parcări se pot amenaja terenuri de sport, care pot fi valorificate pentru cei care vor să facă mișcare, având o construcție deja făcută și, atunci, ar fi păcat să nu le folosim în direcția aceasta.

– Credeți că în următorii patru ani se poate încheia această poveste cu parcarea subretarană din Piața Revoluției? Există vreo soluție… miracol?

– Nu, nu este vorba de vreun miracol, este foarte simplu. Vreau să vă arăt niște imagini. Acesta este un lift de mașini. Se practică. Decât să facem o construcție care costă vreo sută optzeci de miliarde în proiectul propus de actuala administrație, aceasta este soluția. Se instalează în trei luni, am vorbit cu furnizori, sunt diverși furnizori în România, intrarea în parcare se face cât se poate de elegant, are un consum mic de energie, dimensiunea ocupată este de aproximativ cât un garaj, în interior spațiu este practicabil, singura problemă ar fi rezistența plafonului în cazul circulației unor mașni de mare greutate. De aceea nu sunt de acord cu intrareea prin rampă în fața primăriei, pentru că nu ar mai fi posibile intervenții ale mașinilor de pompieri între cele două instituții, primărie și prefectură.

– Unde va fi montat acest lift!

Vom găsi varianta care este cea mai simplă.

– Așadar, nu unde era proiectată intrarea inițial…

– Nu. Și este inacceptabil să stai patru ani cu acea groapă în fața primăriei, cu buruieni care ajung până la geamurile instituției. Această groapă va dispare, vom avea o zonă pietonală civilizată aici. Eu spun că vom închide elegant acest proiect, și nu într-un an de zile, ci vorbim de câteva luni.

– Investițiile în infrastuctura din cartierele Slobozia Nouă și Bora, atât de mult timp așteptate de cetățeni, vor fi o prioritate pentru primarul Alexandru Potor?

– Vor fi și a și fost, cât am fost prezenți, eu și colegii mei, în consiliul local. Consilierii PSD au votat în februarie 2022 hotărârea numărul 50 în care am aprobat finanțarea  nominalizând  și străzile care trebuie să fie asfaltate în Slobozia Nouă. Au trecut deja doi ani de atunci, am făcut un apel public pentru ca primarul să pună în aplicare această hotărâre și iată că nu s-a întâmplat nici acum. Ne aflăm după patru ani de când a câștigat mandatul și ne aflăm în aceeași situație. Finanțarea a fost asigurată, prin votul nostru, dar lipsa de capacitate administrativă a fost defectuoasă. Lucrurile sunt foarte clare: va fi una din prioritățile noastre, să punem în aplicare această hotărâre și să asfaltăm toate străzile din Slobozia Nouă și Bora.

– S-a bătut toba pe centura din jurul Sloboziei, dar, nu s-a mișcat nimic, decât la nivelul… promisiunilor!

– Centura de nord a Sloboziei propusă de către actualul primar este din punctul meu de vedere un proiect care nu ține seamă de prioritățile cetățenilor. Avem nevoie mai mult să asfaltăm Slobozia Nouă, să asfaltăm cartierul Bora, să asfaltăm celelalte străzi care sunt în interiorul Sloboziei, pe Maramureșului, Independenței, Ianache și așa mai departe și nu doar să le asfaltăm, dar să facem și infrastructura de trotuare, pe care de ani de zile nu s-a mai făcut nicio intervenție. Prin programul Anghel Saligny municipiul reședință de județ a avut rezervată o sumă de patru sute treizeci de miliarde lei vechi, banii au fost îngropați în această centură, îngropați pentru că nici acum nu s-a semnat contractul de finanțare. Banii sunt alocați Sloboziei, dar rsicăm să-i pierdem. De aceea în programul meu vorbesc de recuperarea acestor bani, pentru că astăzi banii nu sunt în siguranță, banii, și așa rău poziționați pentru centură, riscăm să-i pierdem. Nici măcar nu a existat competiție, banii au fost rezervați pentru Slobozia și să nu-i accesezi este o dovadă de lipsă de orientare și de evaluare a oportunităților care pot fi utilizate pentru nevoile reale ale slobozenilor.

– Să înțelegem că, în opinia dumneavoastră, acești bani nu vor mai ajunge la centură?

– Primul și primul lucru pe care trebuie să-l facem este să ne asigurăm că banii aceia nu se pierd. Este prima etapă. În cazul în care Ministerul Dezvoltării Locale ne permite să modificăm proiectul, îi vom redirecționa pentru interiorul orașului, respectând aceiași indicatori, pentru că ministerul vorbește de un număr de kilometri de rețele rutiere care sunt reabilitate.

– Intrările în Slobozia?

– Mari probleme. Au fost lăsate în părăsire. Este dezastru pe Brăilei, sunt niște cratere formate acum de curând, sunt și pe Filaturii, au fost și la Bora, ați văzut, prin Consiliul Județean am reușit implementarea cu succes a unui proiect prin Anghel Saligny pentru asfaltarea drumului județean de la ieșire din Bora până la Mărculești, dar și de la Bora spre Buiești. Drumul arată bine de la ieșirea din localitate, în interiorul orașului este dezastru. Este clar că nu vei avea o infrastructură corespunzătoare, nu o să ai niciodată față de oraș civilizat în condițiile în care toate intrările sunt ciuruite, sunt praf și pulbere.

– Soluția?

– Este legată de insistența de a purta discuții cu Compania Națională de Investiții, pentru că acolo vorbim de un drumuri naționale, dar în același timp am stabilit cu președintele Consiliului Județean să avem un parteneriat pentru a finanța proiecte pentru aceste intrări în oraș, pentru că până la urmă este vorba de cartea noastră de vizită, a municipiului reședință de județ.

Comandat de PARTIDUL SOCIAL DEMOCRAT – P.S.D. Organizatia Judeteana Ialomita

Executat de SC IALPRESS S.R.L

CUI mandatar financiar coordonator 21240002

 


Copyright 2022 - Ziarul Ialomița - All Rights Reserved