Muzeul Naţional al Agriculturii prezintă:
Scurt istoric al fabricaţiei tractoarelor FORDSON
După succesul înregistrat cu modelul de maşină Ford T, Henry Ford a început lucrul la un prototip de tractor pentru utilizarea lui în ferme.
Prototipul a fost denumit „automobilul–plug”, fiind construit în anul 1907, însă nu a fost introdus în producţia de serie deoarece corporaţia FORD nu a fost de acord.
Designul acestui tractor a fost realizat de către Eugene Farkaş şi Jossef Galamb. Ca urmare a dezacordului cu corporaţia Ford Motor Company, Henry Ford înfiinţează, împreună cu fiul său Edsel, compania Henry Ford & Son Company, care producea tractoare sub numele de FORDSON. Mai târziu, când Ford preia controlul complet asupra corporaţiei Ford Motor Company, în anul 1920, cele două companii se unesc. În anul 1925, se revine la numele de FORDSON, în oraşul de baştină al firmei – Springwells, Michigan, iar trei ani mai târziu corporaţia se transferă la vecinul Dearborn, Michigan. Producţia de masă a modelului F a început în anul 1917. Faptul că firma FORD, la sfârşitul primului război mondial, a introdus linia tehnică de asamblare, a făcut ca acest model să devină dominant. În anul 1923, firma acoperea 77% din piaţa de desfacere a S.U.A. Numai în primii ani de la demararea producţiei, firma a vândut în S.U.A. peste trei sferturi de milion de tractoare, înaintea începerii competiţiei cu firma International Harvester Corp.
Fordson Model F a fost produs în S.U.A., între anii 1917 şi 1928. Între anii 1919 şi 1922, acest tractor a fost produs şi în uzinele din Cork, Irlanda, înainte de a se consolida producţia la uzinele din Dagenham, Anglia, uzine ce au produs acest model între anii 1933 – 1964. În uzinele din Cork şi Dagenham au fost produse 480.000 de tractoare Fordson F, între anii 1919 şi 1952.
Harry Ferguson încheie, în anul 1938, o înţelegere cu Henry Ford, pentru a produce tractoarele „Ferguson System”. Acestă colaborare durează până în anul 1946, când Ford Motor Company se desparte de Ferguson, tergiversând procesul civil, urmărind folosirea în continuare a Patentului Ferguson. Ford pierde procesul, ceea ce face posibil ca Ferguson să-şi impună propriul design în afaceri.
Tractoarele produse în Anglia, la Dagenham, îşi păstrează numele de FORDSON până în anul 1964, când se vor numi simplu: FORD.
După ce producţia tractoarelor FORDSON încetează în SUA, în 1928, irlandezii şi englezii vor produce aceste tractoare sub licenţă. Acest aranjament încetează în anul 1938, prin introducerea seriei FORD, produsă de SUA pentru vânzări interne. În anii ‘60, două modele FORDSON produse de SUA vor fi exportate pentru Anglia, deşi ele vor purta sigla FORD.
După cum se poate observa, producţia tractorului U.S. Fordson încetează în anul 1928. În anul 1938, Ford introduce modelul de tractor Ford 9N, folosind sistemul hidraulic Ferguson de agăţare şi ridicare în trei puncte a utilajelor tractate. După anul 1964, tractoarele fabricate de companie vor face carieră în toată lumea, sub numele de Ford.
În anul 1981, compania Ford îşi măreşte afacerile cu tractoare, când cumpără compania New Holland şi formează compania Ford-New Holland. În nul 1991, Ford vinde afacerea cu tractoare firmei Fiat, cu înţelegerea ca numele Ford să mai fie folosit până în anul 2000.
Provenind din localitatea Veştem, județul Sibiu, din gospodăria domnului Milea Gheorghe, tractorul FORDSON, cu seria F-1485-C înscrisă pe şasiu, este un produs al uzinelor Ford Motor Company, Detroit, Michigan, U.S.A. Are o putere de 23/30 CP, motorul este cu aprindere prin scânteie, în 4 cilindri, fiind fabricat în anul 1918. Bunicul proprietarului, Barbu Marius, profesor în localitatea Deta, județul Arad, a achiziţionat acest tractor în jurul anilor 1930 şi l-a folosit intens la lucrările de transport şi arat. În anul 1956, a fost echipat cu roţi cu pneuri şi în perioada colectivizării a fost bine ascuns, păstrîndu-şi o stare bună de de conservare. Domnul Milea Gheorghe l-a cumpărat de la proprietar în anul 1989, deplasîndu-l pe roţi în stare de funcţionare, de la gara Sibiu până în localitatea Veştem. De atunci, a fost bine păstrat, la data achiziționării de către MUZEUL NAȚIONAL AL AGRICULTURII, în anul 2001, remarcându-se tot printr-o stare bună de conservare.
Acest exemplar, cât și celelalte valoroase piese ale colecției de tractoare, le puteți vedea vizitând expozițiile noastre. Vă așteptăm cu drag !
Muzeograf Adrian STROE
Foto: Elena Slujitoru