În urma fostului primar Nicu Cristea,
potopul
* Dialog cu primarul comunei Roșiori, Ion Anghel
– Domnule primar, cum a fost anul 2021 pentru administrația publică din Roșiori, ținând cont de faptul că a fost și primul an din acest mandat al dumneavoastră în calitate de primar al comunei?
– Nu pot spune că a fost un an rău, dar nici bun, pentru că am găsit aici destule probleme pe care tot încercăm să le rezolvăm în limita legii și a posibilităților. Referitor la proiecte, am dus la bun sfârșit câteva mai mici, pe care le-am finanțat cu bani din bugetul local. O investiție majoră a vizat dispensarul uman, care a fost reabilitat cu sprijinul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Ialomița, de la care am primit suma de 300 de mii lei, cu o parte a noastră de cofinanțare de o sută de mii lei. Se impunea o intervenție acolo pentru că este o clădire destul de veche, reabilitată în trecut, prin 2008, iar în 2020 a fost înlocuit acoperișul, deoarece existau infiltrații care au cauzat probleme. Tavanul s-a crăpat și exista pericolul să cadă peste oameni.
Nu aveam nici încălzire acolo și nici instalația electrică nu permitea să se folosească o aerotermă, fiind foarte veche. Puteam să depun o solicitare la CNI pentru construirea unui dispensar nou, dar era de așteptat și nu voiam ca oamenii să mai stea în frig pe o perioadă de câțiva ani de-acum înainte.
– În ce a constat mai exact această reabilitare?
– Așa cum v-am precizat, nu am umblat la acoperiș în cadrul acestui proiect pentru că acesta a fost reabilitat în 2020 și nu avea rost să mai avem și alte intervenții, dar s-a înființat o instalație de distribuție a agentului termic și am montat o centrală electrică, pereții se curăță și se montează tapet antibacterian, pe jos s-a scos gresia veche și s-a nivelat, facilitând în acest mod și accesul persoanelor cu dizabilități. Pe jos se va monta un linoleum special. Dacă s-a uniformizat șapa, s-au înlocuit ușile, pentru că cele vechi nu se mai potriveau. Sediul Poliției se află în aceeași clădire, ocazie cu care am efectuat și acolo câteva lucrări de igienizare.
– În proiectul de reabilitare a dispensarului aveți cuprinsă și partea de dotare?
– Facem și dotarea, dar prin intermediul unui proiect separat. Se vor monta aparate de aer condiționat în sala de așteptare și în cabinetul medicului o să aducem mobilier nou. Îmi doresc să îmbunătățesc și partea de aparatură medicală prin achiziția unor dispozitive medicale, dar numai după ce voi avea certitudinea că putem colabora cu anumiți specialiști care să ofere consultații cetățenilor noștri. Nu vreau să le achiziționez și să stea încuiate acolo. Oamenii au nevoie de anumiți medici specialiști pentru a le prescrie chiar o banală rețetă, de aceea suntem în căutarea unor colaborări.
– Vă gândiți la înființarea unui cabinet anume?
– Da, a unui cabinet care să deservească mai multe specialități. Suntem în faza de discuții cu câțiva medici, dar nu s-a stabilit încă nimic.
– Ce puteți să-mi spuneți despre infrastructura rutieră, despre infrastructura de utilități publice?
– Pentru asfaltarea drumurilor de interes public local am depus un proiect în cadrul Programului Național de Investiții „Anghel Saligny”, un proiect destul de ambițios, pentru modernizarea a 9,5 kilometri de drumuri, pentru că doar vreo 2 kilometri sunt asfaltați până în acest moment. În total avem aproximativ 13 kilometri, însă nu aș vrea să intervenim în unele zone până nu se finalizează anumite lucrări pentru partea de utilități. Noi suntem parte într-un proiect comun cu Euro Apa Voluntari și executăm lucrări de înființare a rețelei de canalizare și extindere a rețelei de apă. Am recepționat lucrarea anul trecut pentru un proiect care se află în execuție din 2013, un proiect cu multe probleme, chiar cu o executare silită din partea fostului constructor. Am primit hotărârea pentru suma de 173 de mii de lei, am contestat executarea, dar nu am câștigat și în acest moment cei cu care suntem în litigiu au depus recurs.
– Puteți să-mi povestiți, pe scurt, ce s-a întâmplat?
– În 2013 s-a adjudecat lucrarea de către o asociere de firme care au demarat lucrările de înființare a rețelei de apă undeva prin 2014. Au efectuat o parte din lucrare pe o lungime de circa 10 kilometri care acoperă cam 80 la sută din localitate, proiectul fiind unul mai vechi. Când am venit eu ca viceprimar, în 2012, proiectul era deja matur. Noi am făcut doar demersurile pentru obținerea finanțării de la Agenția Fondului de Mediu (AFM). S-a lucrat în perioada aceea, dar plățile se făceau mai greu de către AFM către Primărie și, implicit, către constructor. Din 2016 nu mai știu ce s-a întâmplat și de ce nu li s-au mai plătit unele facturi, în valoare de peste 200 de mii de lei, cert este că penalitățile sunt în valoare de 173 de mii de lei. Ei au mers în instanță, au câștigat, dar între timp Primăria a achitat suma debitul de 267 de mii de lei și au rămas doar penalitățile care au tot curs.
– Aveți posibilitatea să le achitați? Există riscul să se blocheze conturile?
– Nu, nu există acest risc, dar cert este că trebuie să identificăm o soluție de plată.
– Unde s-a greșit?
– Nu pot spune eu unde s-a greșit, dar totul a pornit de la un control al Curții de Conturi, efectuat în 2016, care a constat un prejudiciu de 200 de mii de lei, plăți efectuate către proiectanți, diverse, bani care au fost luați din bugetului proiectului, mă gândesc eu, și AFM nu a mai finanțat suma respectivă și cred că de aici au plecat problemele. Primarul de la vremea aceea a mers în instanță pentru recuperearea prejudiciului, îndreptându-se împotriva proiectanților, a societăților care au executat lucrarea, fiindu-le făcută o plată mai mare decât era în proiect. A pierdut procesul și astfel au curs și penalitățile pentru că existau facturi depuse la plată pe care constructorul le-a adus în instanță și astfel că au câștigat, iar noi am fost buni de plată.
– Revenind la subiectul cu apa, care este stadiul?
– O parte din lucrarea a fost executată de o altă firmă, s-a mers pe rest de executat. Am făcut recepția finală, vom face teste mai amănunțite, dar și aici există o problemă. Executând o mare parte din lucrare firma cu care suntem în litigiu, ceilalți nu își asumă răspunderea pentru partea de lucrare care nu a fost executată de ei și atunci se creează un paradox. Dacă apar probleme la rețea pe partea lor de lucrare, nu mai avem împotriva cui să ne îndreptăm, noi fiind în acest litigiu. Am făcut deja câteva teste și apa corespunde în mare măsură, probabil vor apărea mici probleme la testele de presiune (…) Serviciul va merge către Euro ApaVol.
– Când finalizați lucrările pentru utilitățile publice?
– Avem speranța că anul acesta, ca să putem face și asfaltarea, pentru că tot în cadrul Programului Național de Investiții „Anghel Saligny” am cuprins și partea de branșamente la rețea și o stație de tratare. Avem o stație de clorinare, însă avem nevoie și de o stație de tratare.
– Am văzut că sunt începute și lucrările la Căminul Cultural
– Da, avem un proiect de reabilitare a acestui obiectiv cultural prin intermediul Companiei Naționale de Investiții, fiind construit aproape de la zero. Dar și aici ne confruntăm cu câteva probleme, pentru că nu s-a lucrat vreo trei luni, întrucât s-a schimbat scenariul pentru obținerea autorizației de securitate la incendiu și au apărut câteva modificări față de proiectul inițial (…)
Valoarea proiectului este de aproximativ 3,1 milioane de lei, cu o necunoscută privind cota noastră de cofinanțare (…) Noi am găsit câteva hotărâri de Consiliu Local și din ceea ce am discutat cu consultantul care s-a ocupat de proiect am avea o parte de cofinanțare de peste 700 de mii de lei. La licitație s-a prezentat un singur ofertant și nu i-a convenit prețul care era prea mic. Din corespondența găsită aici, CNI a cerut un punct de vedere Primăriei dacă este de acord să susțină de la bugetul local o parte din finanțare până la oferta agreată de cel care va urma să execute lucrarea și sunt peste două sute de mii de lei de-acolo, dar se pare că mai avem 10 la sută parte de cofinanțare pentru această reabilitare. Totodată, mai există o hotărâre de Consiliu Local care stipulează că sumele respective trebuie suportate de CNI. Am cerut lămuriri, se verifică documentația și voi avea un răspuns în acest sens.
– Foarte multe neclarități, prea multe probleme și în acest proiect. Care este termenul de finalizare a lucrărilor la Căminul Cultural?
– Termenul a expirat deja. Lucrarea a început în 2019, iar termenul de finalizare a lucrărilor era noiembrie 2021 și, după cum vedeți, lucrarea nu este finalizată, așa că o să se meargă pe rest de executat.
– Complicată „viață” administrativă aveți aici!
– Destul de complicată, da!
– Dvs sunteți la primul mandat de primar. Cum vi se pare administrația din această postură, deși nu sunteți chiar necunoscător, ținând cont că ați fost și viceprimar al comunei timp de patru ani?
– Este destul de greu, pentru că așteptările sunt mari, posibilitățile mici, iar problemele peste măsură.
– Din ceea ce le-ați promis oamenilor în campanie, cât ați reușit să realizați în primul an?
Prima mea promisiune a fost reabilitarea dispensarului uman, care s-a împlinit. Ulterior, am mai realizat o lucrare de extindere a cimitirului, cu amenajarea de alei ca să nu se mai construiască locurile de veci în mod haotic. Anul acesta se vor aloca bani și pentru cimitirul vechi, să-l reamenajăm, pentru că nu arată bine deloc. Tot în 2021 am efectuat o pietruire la solicitarea cetățenilor, intervenții făcute chiar și în extravilan cu reprofilarea drumurilor, pentru a facilita accesul cetățenilor. Trebuie să vă mai spun că vom construi o sală de sport pentru copiii și tinerii din localitate, sens în care există deja depusă o solicitare la CNI, care se află în faza de licitație și prin mai 2022 este posibil să înceapă lucrările.
– Câți copii mai aveți la școală? Este oportună această investiție ținând cont că, în mediul rural mai ales, numărul copiilor este tot mai mic?
– Avem 230 de copii la școala cu clasele I-VIII, plus încă vreo sută de copii la liceu care vor putea desfășura activități sportive aici. Așadar, este oportună.
-Una peste alta, sunteți mulțumit de ceea ce ați reușit să faceți, de felul în care au decurs lucrurile?
– Nu întrutotul. Dar, cred că suntem pe drumul cel bun. Sunt mulțumit, să zicem, în proproție de 80 la sută, dar, după cum știți, întotdeauna este loc de mai bine. Asta presupune din partea mea și a consilierilor locali o preocupare consistentă pentru inițierea și derularea mai multor proiecte benefice pentru comunitatea din Roșiori.
Petronela MOROIANU