LA CASA TUDORII
ediția a XII-a
11 – 13 octombrie 2024
Festivalul-Concurs de Tradiție Culinară Ialomițeană „LA CASA TUDORII”, ediția a XII-a, se desfășoară la Baza de Cercetare și Expunere Muzeală „Orașul de Floci”, comuna Giurgeni, județul Ialomița.
Acest eveniment este organizat de Consiliul Județean Ialomița și Muzeul Județean Ialomița, în parteneriat cu instituțiile județene de cultură aflate sub autoritatea Consiliului Județean Ialomița, autorități ale administrației publice locale și diferite entități ale societății civile din județul Ialomița.
DATA ŞI LOCUL DESFĂŞURĂRII CONCURSULUI:
13 octombrie 2024, Baza de Cercetare şi Expunere Muzeală ORAȘUL DE FLOCI,
comuna GIURGENI, judeţul IALOMIŢA.
PROGRAMUL general al FESTIVALULUI – CONCURS:
I. 18 septembrie – 10 octombrie 2024
Înscrierea la concurs, pe baza fişei de înscriere;
Evaluarea reţetelor înscrise în concurs;
II. 13 octombrie 2024, ora 9:00
Desfăşurarea concursului şi a activităţilor conexe festivalului.
CINE POATE PARTICIPA?
– Toţi cetăţenii care, fără a fi profesionişti în domeniu, arată pasiune şi dragoste pentru specificul gastronomic ialomiţean şi care vor să împărtăşească din experienţa lor şi să pună în valoare tradiţia culinară.
Participanţii înscrişi la concurs trebuie să se conformeze următoarelor reguli:
– să completeze pentru fiecare reţetă propusă un formular de înscriere şi să îl transmită prin e-mail sau fax organizatorilor până la data de 10 octombrie 2024;
– nu există limită de vârstă, ocupaţie, pregătire profesională, sex sau etnie, singura condiţie este ca preparatele să se încadreze în specificul ialomiţean;
– se participă individual sau în echipe, iar numărul de reţete cu care participă o persoană/echipă este nelimitat;
– participarea la concurs se face cu produse gata pregătite, pentru fiecare preparat trebuie să fie afişată denumirea acestuia;
– organizatorii pun la dispoziţia concurenţilor standurile (masă, scaun, sac de gunoi);
– concurenţii trebuie să asigure mijloacele de etalare, ambientarea standului, să respecte condiţiile de calitate ale produselor şi de protecţie a consumatorului, să aibă o ţinută de protecţie adecvată concursului;
– vor fi ELIMINATE din concurs REŢETELE CARE NU RESPECTĂ CONDIŢIILE CONCURSULUI;
– organizatorii nu decontează participanţilor cheltuielile cu prepararea mâncărurilor şi cu transportul la festival;
– rețetele înscrise în concurs de către participanți devin, din momentul înscrierii, proprietatea organizatorului.
STRUCTURA COMPETIŢIEI
Concursul se desfășoară pe 4 secţiuni:
1. Mâncăruri calde;
2. Preparate culinare reci (antreuri);
3. Preparate de patiserie;
4. Preparate conservate şi semiconservate.
Concursul se va desfășura pe două categorii de participanți:
– elevi;
– adulți.
ÎNSCRIEREA LA CONCURS
Etapa I. 18 septembrie – 10 octombrie 2024
– Înscrierea la concurs se face pe baza fişei de înscriere pentru fiecare reţetă;
– Formularul de înscriere se transmite prin e-mail sau prin fax organizatorilor până la data limită de 10 octombrie 2024;
– Înscrierile se pot face prin transmiterea fişelor de concurs la adresa de mail: mjialomita@yahoo.com (Muzeul Judeţean Ialomiţa).
– Formularele de înscriere se vor înregistra la Compartimentul Secretariat și Registratură al Muzeului Județean Ialomița, în ordinea înscrierii;
– Formularele pentru înscriere la concurs se găsesc pe www.mjialomiţa.ro, la bibliotecile din teritoriu şi la primăriile locale.
– Evaluarea conformităţii reţetelor înscrise în concurs va urmări respectarea condiţiilor de participare la concurs;
– Evaluarea se face de o comisie formată din reprezentanţi ai organizatorilor;
Etapa a II-a. 13 octombrie 2024
Desfăşurarea concursului şi a festivalului
-
Participanţii vor fi repartizaţi în standurile de expunere a preparatelor, cel mai târziu în ziua de duminică, 13 octombrie 2024, ora 9:00;
– Se va proceda la amenajarea standurilor de către participanţii la concurs, respectându-se regulile stabilite prin regulament, cele igienico-sanitare, de protecţia muncii şi prevenirea incendiilor;
-
În data de 13 octombrie 2024, ora 10:30, Comisia de evaluare va începe operaţiunile de jurizare, în ordinea standurilor şi pe secţiunile de concurs.
JURIZAREA
Jurizarea va fi efectuată de o Comisie de evaluare, formată din 7 reprezentanţi ai organizatorilor şi specialişti din domeniu.
Câștigătorii edițiilor anterioare nu mai pot fi premiați pentru aceeași rețetă. Comisia de evaluare va întocmi un proces-verbal cu rezultatele concursului, pentru fiecare secţiune de concurs.
Premierea se va face în ordinea punctajului pentru fiecare secţiune.
După jurizare, concurenţii pot vinde produsele realizate sau le pot oferi vizitatorilor pentru degustare, de calitatea acestora răspunzând exclusiv concurenţii.
CRITERII DE EVALUARE
– Aprecierea mâncărurilor din punct de vedere vizual şi olfactiv (prezentare, aranjare curată, ordonată, aprecierea mirosului) – 0 – 30 puncte;
– Aprecierea mâncărurilor din punct de vedere gustativ – 0 – 30 puncte;
– Aprecierea reţetei preparatului ca fiind specific spaţiului ialomiţean (se va analiza prezenţa ingredientelor caracteristice zonei) – 0 – 30 puncte;
– 10 puncte din oficiu;
– Punctajul maxim al preparatului – 100 puncte.
PREMIILE CONCURSULUI
Se va acorda Trofeul Festivalului-Concurs de Tradiție Culinară Ialomițeană „LA CASA TUDORII”, pentru preparatul care întrunește exigențele juriului, indiferent de categoria și secțiune, în valoare de 2500 lei.
Pentru fiecare categorie de participanți – elevi și adulți, se vor acorda următoarele premii:
- Locul I – 2.000 lei, Cupă şi Diplomă onorifică „Mare Maestru culinar“ (denumirea secţiunii la care este acordat premiul);
- Locul al II-lea – 1.500 lei, Cupă şi Diplomă onorifică „Maestru culinar“ (denumirea secţiunii la care este acordat premiul);
- Locul al III-lea – 1.000 lei, Cupă şi Diplomă onorifică „ Maestru bucătar“ (denumirea secţiunii la care este acordat premiul);
- Diplomă de participare pentru echipajele nepremiate.
Plata premiilor se face din bugetul Muzeului Judeţean Ialomiţa, alocat evenimentului, pe bază de ştat de plată, cu prezentarea unei copii de pe actul de identitate al persoanei/reprezentantului echipajului premiate/premiat.
De asemenea, fondul de premiere poate fi completat din surse atrase (donații, sponsorizări etc.), cu menținerea destinației specificate de sponsor.