Presa de gravură

 

Muzeul Naţional al Agriculturii prezintă:

Presa de gravură

Muzeul Național al Agriculturii deține, în colecțiile sale, o presă de gravură ce a aparținut artistei plastice Lelia Urdărianu (1899-1991), fosta proprietară a Fermei Agricole Perieți. Acest obiect muzeal merită să fie descoperit şi integrat în curentul gravurii românești din perioada interbelică.

Gravura este strâns legată de viața umană încă din vremurile preistorice, fiind o modalitate importantă de exprimare, aplicându-se pe piatră și lut pentru olărit. De-a lungul istoriei, tehnicile de gravat au devenit mai sofisticate, iar gravura a crescut în popularitate, utilizând ca suport diferite medii (metal, lemn etc.). În vremurile coloniale, gravura ajunge a fi considerată o formă de artă.

Presa din patrimoniul muzeului a fost folosită pentru tipărirea gravurilor metalice. Sistemul de tipărire constă dintr-o pereche de role care apasă o placă metalică, numită masă sau placă, pe care se așează placa de gravat.

Cilindrii sunt, în general, din metal, deși au existat modele din lemn, un material care nu a mai fost utilizat odată cu dezvoltarea industriei mecanice și de turnătorie. Au fost găsite și exemplare din fontă, realizate în secolul al XIX-lea, care sunt încă utilizate în atelierele artistice din întreaga lume.

Presa are un pat metalic care susține rolele. Una dintre role este fixă, cealaltă mobilă, reglabilă pe plăcile sau matrițele gravate, care sunt plasate între masă și placă. Mișcarea este dată de un set de roți dințate, acționat manual printr-o manivelă ce comunică impulsul rolei inferioare, care este, la rândul ei, suportul mesei sau al plăcii.

Tehnica pare simplă: se dă cu cerneală sub hârtia pe care va fi imprimată imaginea. Prin activarea mecanismului de acționare al presei, rolele, pe care se aplică presiune prin intermediul unor fuse filetate situate la capete, determină preluarea cernelii și imprimarea imaginii gravate pe hârtie. Rezultatul imprimării este ceea ce se numește „gravură”.

Invenția presei de gravură a fost un adevărat eveniment, acceptat de lumea artistică. Mulți artiști încă mai utilizează presa de gravură și astăzi, fie ca unic instrument, fie într-un mod hibrid cu alte proceduri grafice moderne.

Teofil Androne,

Muzeograf

 

 


Copyright 2022 - Ziarul Ialomița - All Rights Reserved