MOTORUL STAȚIONAR DEUTZ DE 4 CP

Muzeul Naţional al Agriculturii prezintă:

MOTORUL STAȚIONAR DEUTZ DE 4 CP

Compania DEUTZ a fost fondată de Nicolaus Otto, inventatorul motorului cu ardere internă în patru timpi, și partenerul său Eugen Langen, la 31 martie 1864, sub numele de NA Otto & Cie, redenumită mai târziu Gasmotoren-Fabrik Deutz, după ce a mutat operațiunile, în 1869, de la Köln la Deutz , situat pe partea opusă a Rinului.

În primii ani, Otto și Langen erau interesați doar de producția de motoare staționare, nu de automobile. Directorul tehnic, Gottlieb Daimler, era dornic să producă automobile. La mijlocul anilor 1870, i s-a sugerat să se transfere la fabrica companiei din Sankt Petersburg, pentru a-și reduce influența. A demisionat, luându-l cu el pe Wilhelm Maybach. Deutz a produs, de asemenea, mașini agricole, cum ar fi combine agricole și tractoare, precum și vehicule comerciale, cum ar fi camioane și autobuze.

În 1884, Edouard Sarazin, un avocat belgian în brevete și pionier al ingineriei auto, a reprezentat „Gasmotorenfabrik Otto & Langen” (Deutz AG) și a obținut licența pentru a construi motoare Deutz în Franța, pe care a contractat-o în mod corespunzător lui Perin, Panhard & Cie (mai târziu Panhard et Levassor) la Paris. În jurul anului 1886/1887, el a achiziționat în mod similar licențe pentru a construi motoare Daimler. Moartea sa prematură, în 1887, a lăsat-o pe văduva sa Louise să dezvolte relațiile de afaceri și să finalizeze negocierile de parteneriat.

Printre persoanele celebre care au lucrat pentru Deutz se numără Eugen Langen, Nicolaus Otto, Gottlieb Daimler (din 1872 până în 1880), Wilhelm Maybach (din 1872 până în 1880), Prosper L’Orange (din 1904 până în octombrie 1908), Ettore Bugatti (în 1907) și Robert Bosch.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, compania a primit ordin să producă artilerie și a operat sub numele Klöckner Humboldt Deutz AG (KHD). Fabrica a fost aproape distrusă de un raid aerian în noaptea de 3/4 iulie 1943.

Din 1892 până în 1970, Deutz a construit locomotive în gama de puteri de la 4 CP la 2000 CP; până în 1927 cu motoare pe benzină, din 1927 din ce în ce mai mult cu motor diesel.

Vehiculele comerciale propulsate de motoare Deutz au fost populare din 1960 până în 1980. Mașinile de pompieri construite de Magirus, în Ulm, sudul Germaniei, foloseau un logo în formă de M, cu turnul celei mai înalte biserici din lume, Catedrala din Ulm, în centru. După fuziunea Magirus-Deutz, compania a continuat să folosească acest logo chiar dacă turnurile gemene ale Catedralei din Köln pot fi văzute de la sediul companiei.

Motorul prezentat alăturat este o mașină staționară producătoare de forță, echipat cu un cilindru cu piston dispus orizontal, cu aprindere prin scânteie. Are o putere de 4 CP și este utilizat la acționarea diferitelor utilaje: mori de cereale, circulare de tăiat lemne etc. A fost fabricat în perioada anilor 1932-1940, este achiziționat din localitatea Miniș, județul Arad, și este în stare de funcționare.

Acesta, cât și alte asemenea motoare le puteți viziona în expozițiile muzeului nostru. Vă așteptăm cu drag!

Muzeograf Adrian Stroe

Foto: Elena Slujitoru


Copyright 2022 - Ziarul Ialomița - All Rights Reserved