Săptămâna trecută, în plenul Camerei Deputaților, doamna Luminița Barcari, deputat de Ialomița, a avut o intrevenție prin care a semnalat un fenomen îngrijorător: învățământul ialomițean este în criză de profesori! Publicăm integral intervenția.
„Ultimele date statistice relevă faptul că județul Ialomița, pe care îl reprezint în Parlamentul României, are 194 de cadre didactice, din totalul de 2.316, cu vârsta cuprinsă între 65 și 88 de ani. Un calcul simplu ne arată că 8,37% dintre profesorii
ialomițeni au împlinit deja vârsta de pensionare, fiind cel mai mare procent din țară. La nivel național, numărul profesorilor cu vârsta de peste 65 e ani este de aproape 8.000, cel mai în vârstă fiind un cadru didactic de 88 de ani, din județul Bihor.
Meseria de dascăl, care în urmă cu două-trei decenii impunea respect și onorabilitate, a devenit una indezirabilă și neatrăgătoare pentru tinerii absolvenți de studii superioare. Salariul nemotivant, în jur de 2.500 de lei net pentru un profesor debutant, volumul mărit al birocrației, condițiile precare din unele școli (în special în mediul rural), numărul mic de posturi titularizabile, fac ca această carieră, cândva tentantă, să nu mai fie o opțiune pentru absolvenții de facultate. Puținii curajoși care își aleg această carieră se văd nevoiți să cumpere, din buzunarul propriu rechizite și produse de igienă, să conceapă tot felul de fișe și activități pentru a face curricula mai atractivă pentru elevi și, în general, să facă eforturi substanțiale pentru a finaliza multitudinea de hârtii care trebuie completate mereu, îndepărtându-i de misiunea lor de bază, aceea de educatori ai tinerelor generații.
Acestea sunt motivele pentru care multe școli sunt obligate să apeleze la serviciile profesorilor pensionari. Fără aceștia situația ar fi imposibil de gestionat, multe discipline obligatorii nu ar mai putea fi acoperite. Profesorii pensionari sunt cei care au salvat situația și în ultimii doi ani, când pandemia a afectat sănătatea și activitatea foarte multor dascăli. În ciuda vulnerabilităților vârstei, la apelul școlilor ei au fost cei care au înlocuit cadrele didactice afectate de boală. Și vă spun realitatea din teren: nu le-a fost ușor, în special celor ajunși la o vârstă venerabilă și nevoiți, de pe o zi pe alta, să se adapteze predării în sistem online.
De aici, de la tribuna Camerei Deputaților, fac un apel către dumneavoastră, colegii mei, dar și către ministrul Educației, domnul Sorin Câmpeanu, pentru a ne așeza la masa discuțiilor și a găsi o soluție la această problemă spinoasă. Este de datoria
noastră, în calitate de legiuitori, să completăm cadrul legislativ cu măsuri concrete, astfel încât să crească interesul tinerilor absolvenți de studii superioare pentru meseria de dascăl.”