LADA DE SCULE A CĂRUȚEI COMERCIALE

Muzeul Naţional al Agriculturii prezintă:

LADA DE SCULE A CĂRUȚEI COMERCIALE

Istoria comerțului românesc cu mijloace de transport tradiționale se întinde din perioada formațiunilor statale de tip principat, până în perioada modernă a României, cam până prin anii 1950-1960.

Cărăușia, dezvoltată ca breaslă, a avut un rol major în transporturile locale, dar și în relațiile comerciale care implicau parcurgerea unor distanțe destul de mari între județe. Diversitatea mărfurilor transportate impunea o specializare a transporturilor, adaptate acestor cerințe.

Fără să intru în amănunte specifice fiecărui tip de transport, care presupunea o serie de unelte și scule pe care comerciantul/transportatorul le avea în dotare, există, totuși, un anumit tip de unelte care se găseau în lada de scule a unei căruțe comerciale și care nu avea cum să lipsească, indiferent de specificul mărfurilor transportate.

Deschizând o astfel de ladă, se puteau găsi în ea:

  • Chei hexagonale pentru piulițele butucului de la roată;

  • Clește, pentru întrebuințări diverse;

  • Ciocan, pentru eventuale montări sau demontări, sau reglaje ale unor componente ale căruței;

  • Daltă pentru cioplit părți grosiere;

  • Cuțitoaie pentru șlefuit;

  • Caiele pentru potcoave;

  • Dihorniță, pentru uns osiile căruței;

  • Cricul necesar pentru ridicarea căruței, pentru ca reparațiile să fie mult ușurate.

Dacă ne imaginăm un drum comercial, funcțional până în perioada interbelică, care copia cursul râului Ialomița de la vărsarea în Dunăre, care urca spre Dridu (Ialomița), apoi spre Valea Prahovei și mai departe chiar, străbătut de căruțele comerciale muntenești care schimbau diverse mărfuri cu cerealele din Câmpia Bărăganului, toate aceste unelte amintite, care erau în lada de scule a căruțelor cu coviltir, devin indispensabile. Drumurile neamenajate și porțiuni de drum cu dificultăți majore, în care căruțele se stricau des, necesitau scule adecvate pentru reparații ușoare, astfel ca drumul să continue și mărfurile mult așteptate să ajungă la destinație.

Muzeul Național al Agriculturii invită publicul cititor să descopere căruța muntenească comercială, care face parte din Colecția „Mijloace de transport tradiționale”.

Muzeograf Fideliu Rubinescu-Ostriceanu

Foto: Elena Slujitoru


Copyright 2022 - Ziarul Ialomița - All Rights Reserved