EXPOZITIE DE GRUP LA GALERIILE ARCADIA

Sensuri”, o Expoziție de Grup care nu trebuie ratată

Vineri, 2 septembrie, eveniment de excepție la Centrul Cultural “Ionel Perlea” din Slobozia: vernisajul Expoziției de Grup “Sensuri”, care i-a avut ca protagoniști pe artiștii plastici Daniela Frumușeanu, Georgeta Hlihor, Maria Mănceanu Bogatu și Mihai Hlihor. Au avut intervenții pe marginea evenimentului Clementina Tudor (directorul Centrului Cultural Ionel Perlea), Gheorghe Petre (președintele Filialei Slobozia a Uniunii Artiștilor Plastici), Elena Pacală (directorul Direcției pentru Cultură Ialomița) și criticul de artă Amelia Dincă.

Clementina Tudor: Avem o expoziție de grup, cu doi artiști tapițeri, doi artiști sticlari și doi scriitori. Lucrurile nu se nimeresc întâmplător și după cum vedeți v-am invitat în acest cadru care din punctul meu de vedere este al fantasticului, cu opere de artă care ne ajută să evadăm din cotidian și să călătorim unde vrem noi, să călătorim cu imaginația, cu sufletul. Avem așa, o formulă care s-a construit pare-se de la sine, dar cum spuneam, nimic nu este întâmplător. Doamna Georgeta Hlihor și domnul Mihai Hlihor și-au exprimat anul trecut dorința de a expune la noi și s-a format o formulă care va merge mai departe, proxima destinație după Slobozia fiind Călărașiul și lucrurile se leagă, pentru că suntem într-un areal al Bărăganului și avem aici cu noi și doi scriitori buzoieni, Silvia Sofineti (despre care eu credeam că este de-a noastră din Ialomița, dar legăturile scriitorilor ialomițeni cu cei buzoieni nu sunt de ieri de azi, sunt vechi) și Dumitru Pană, care a venit astăzi să ne prezinte cea mai recentă carte a dânsului.

Câte ceva din mesajul operelor de artă expuse pe simezele Galeriei de Artă din Slobozia am reținut de la Amelia Dincă, aprecieri prinse în Catalogul expoziției de grup, un dar făcut de organizatori care, așa cum ne spunea Clementina, va avea darul să ne aducă aminte mult timp de acum încolo de această superbă expoziție, pe care personal vă invit să o vizitați în perioada următoare.

Așadar, Amelia Dincă despre Daniela Frumușeanu, Georgeta Hlihor, Maria Mănceanu Bogatu și Mihai Hlihor.

Pentru Daniela Frumușeanu nicio abordare estetică sau tehnică nu are limite… Atrăgând atenția prin neconvenționalitatea propusă în materiale știute sau nespecifice artelor decorative, utilizate în contexte vizuale neașteptate, lucrările sale sunt conținătoarele unui cumul de tehnici și de experimente ce conturează o personalitate artistică de o remarcabilă vitalitate.Obiect textil și cărți obiect, panouri decorative, poliptice, instalații artistice, puse în context prin schematizarea unor interogații, gânduri, Daniela Frumușeanu revigorează spațiul artelor decorative prin nenumărate expresivități.

Concepute în manieră modernă, cu o siguranță a gestului artistic și un reper compozițional cu surse în norme și principii de implicare a mijloacelor morfologice, Georgeta Hlihor evocă date ale trăirilor sale în raport cu divinitatea, cu solaritatea, cu muzica sferelor și cu ritmurile universului… Armonia de care este preocupată artista rezultă și din logica propriei maniere de lucru, experiența și talentul spunându-și cuvântul și prin prețiozitățile vizuale create, prin cromatismele care se exaltă între ele și prin expresivitate implicită.

Artistă care își gândește cu atenție subiectul și care acordă aceeași supremație tehnicilor de prelucare și estetizare a sticlei, Maria Măncianu Bogatu construiește lucrări bazându-se pe un anumit arhetip, fie conceptual, fie vizual. Inspirată din misterele țesăturilor medievale, din frumusețea armurilor și împletiturilor, din amulete și criptograme, din epitrahile și ștergare, pe care le transformă ținând seama de potențele materialului pe care îl stăpânește, aceasta impresionează prin capacitatea imaginativă în stilizarea semnelor. Sticla este un material care se potrivește temperamentului său de a crea plasticități cromatice și grafii, prin abordări dintre cele mai diverse, multe actuale din punct de vedere al mesajului conținut, dar și mai multe aducând în prim- plan admirația pentru vechea nostră spiritualitate.

Mihai Hlihor conferă conotații mistice sticlei sale, pe care o metamorfozează în volume abstracte statice ori căreia îi imprimă subtil imponderabilitatea. Vibrând lumina, evidențiind partea ei diurnă, trasparentă, dar încercând să-i acorde și greutate prin impunerea matității, a greutății și a dimensiunii ei nocturne, artistul cercetează culorile și prețiozitățile materialului, care are inepuizabile resurse de exprezivizare… Compacte, sub formă de monolit ori cu derogări formale care păstrează masivitatea, lucrările au un conținut inspirat din dialogul artistului cu lucrurile inexplicabile ale lumii, dar și cu cele apropiate ființei sale, relaționată cu divinul. Încărcătură emoțională și senzitivă prezentă în forma șoptită, care își revendică geneza și divinitatea ei, este supusă intensității luminii, descoperită tehnic prin abilitățile de care artistul dă dovadă în urma unui susținut demers plastic.

Nicolae TACHE


Copyright 2022 - Ziarul Ialomița - All Rights Reserved