Dialog cu Eugen Tocileanu, primarul comunei Sărățeni

<<Este momentul să lăsăm la o parte animozitățile politice și să nu ne opunem unor lucruri bune care se face pentru cetățeni>>

Cu o vastă experiență administrativă în spate, Eugen Tocileanu, primarul comunei Sărățeni, a încheiat primul an din acest nou mandat, un an în care și-a făcut o prioritizare a investițiilor pe fiecare domeniu de activitate în parte, cu scopul final de a îmbunătăți gradul de confort al cetățenilor. Într-un interviu pe care ni l-a acordat, edilul localității Sărățeni a vorbit despre investițiile pe care le-a finalizat, despre cele aflate în curs de implementare și proiecțiile viitoare.

<<Pe partea de infrastructură, avem toate obiectivele atinse>>

– Domnule primar, vă aflați în fruntea acestei comunități mici de foarte mulți ani. Oamenii v-au ales și reales mulțumiți de ceea ce ați reușit să faceți pentru ei. Ați încheiat un an din acest nou mandat. Ne puteți face un rezumat al proiectelor pe care le-ați avut la nivelul Primăriei comunei Sărățeni?

– Avem proiecte pe termen scurt, dar cele mai multe sunt pe termen mediu și lung și aici mă refer la cele de infrastructură, care nu sunt gata și la care nu am renunțat niciodată. Vreau să ierarhizez lucrările de infrastructură cum am și început, canalizare, apă și tot ce se poate face subteran, ca apoi să demarăm proiecte de asfaltare, de construire trotuare, de construire a unei noi grădinițe, reabilitare Cămin Cultural și multe altele. Canalizarea este gata, recepționăm stația de epurare, dar toate acestea vor fi predate în baza unei hotărâri a Consiliului local serviciului județean.

Pot să vă spun că, la Sărățeni, toate aceste lucrări sunt făcute în ultimii zece ani și ar trebui să funcționeze nu bine, ci foarte bine, de aceea ne-am luptat atâția ani. Stadiile de implementare sunt diferite, dar în acest an de mandat am reușit să întocmim studiile necesare, evaluările, expertizele, toate documentațiile de care avem nevoie.

Am implementat un proiect de monitorizare video la nivelul localității noastre finanțat prin GAL și am modernizat iluminatul public cu fonduri de la Consiliul Județean Ialomița. O adăugare aș vrea să fac la proiectul de monitorizare video, căruia îi vom face o prelungire în vederea montării câtorva camere în zonele vulnerabile, unde sunt aruncate deșeuri, de exemplu, și la periferia comunei unde există deja câteva montate, dar pentru mai multă siguranță trebuie să mai punem câteva.

Tot la partea de infrastructură avem în vedere modernizarea drumurilor de exploatare agricolă, acum ne aflăm în faza de proiectare și avizare, astfel încât fermierii, care sunt mari contribuabili la bugetul local, să beneficieze de condiții bune. Am depistat câteva măsuri europene, dar să vedem și care sunt condițiile. Aici îi vom implica și pe reprezentanții administrațieri publice locale din Balaciu, pentru că unele drumuri fac legătura între cele două comune. Avem 17 kilometri de drum de exploatare, însă prioritari sunt aproximativ 10-12 kilometri, pentru care avem carte funciară și tot ce este nevoie.

– Ați depus proiect de asfaltare pe PNI „Anghel Saligny”. Pentru câți kilometri?

– Pentru 7,4 kilometri de asfalt, care înseamnă acoperirea întregii localități. Atât ne-au mai rămas din 22 de kilometri de drumuri de interes public local. Noi am depus proiecte pentru mai multe surse de finanțare, unele ne-au reușit, altele nu și am ajuns în acest punct. Ultimul proiect ne-ar satisface nevoia pentru întreaga comună.

<<Sărățeni, printre primele 10 localități din județ care are cadastrul pentru terenurile din extravilan finalizat>>

– Sărățeni este printre puținele localități din județ care a finalizat cadastrarea sistematică a terenurilor aflate în extravilan. Cum ați reușit?

– Cu multă muncă și efort din partea tuturor factorilor implicați, astfel că am reușit să finalizăm acest proiect sută la sută. Avem cărțile funciare întocmite, iar proprietarii nu mai au nicio problemă în acest sens. Trebuie să vă spun că, în paralel, am lucrat, și la cadastrul sistematic privind intravilanul localității, unde am solicitat o avizare a ministerului de resort și ulterior să semnăm contractul cu OCPI care se cam ferește, deocamdată, să facă acest lucru pentru că nu sunt bugetate sumele.

<<Fără un operator regional din zonă, nu o să reușim să facem mare lucru>>

– Ne-ați vorbit despre infrastructură, dar cum stați la capitolul servicii publice?

– Pe partea de servicii lucrurile nu stau chiar foarte bine. Ne-am gândit, împreună cu consilierii locali și salariații din subordine, la mai multe variante de înființare a unor servicii publice care să satisfacă nevoile comunității. Am ajuns la concluzia că nu putem înființa un serviciu propriu care să preia apa, canalizarea și serviciul de colectare a gunoiului. Pentru aceste aspecte am întreprins demersuri, împreună cu localitățile din jur, să ne afiliem la URBAN SA, societatea la care Consiliul Județean Ialomița este acționar majoritar, pentru serviciile de apă și canal. Consider că este momentul să lăsăm la o parte toate animozitățile politice și să nu ne opunem unui lucru bun care se face pentru cetățeni. Fără un operator regional din zonă, care să facă lucrurile mult mai bine, nu o să reușim să facem mare lucru, iar dacă ne încăpățănăm să înființăm fiecare câte un serviciu la nivel de localitate nu știu dacă vom ajunge foarte departe, tocmai de aceea noi am emis un acord de principiu pentru afiliere la această asociație.

– Revenind un pic la partea de infrastructură, spuneați anul trecut că există o problemă cu presiunea apei din gospodării. Ați reușit să rezolvați cumva situația?

– În această vară am pornit o lucrare de extindere a rețelei de apă pentru a căpăta presiune mai mare pe o parte a comunei, unde nu exista din cauza faptului că sunt mai mulți grădinari care și-au făcut solarii și nu făceau față din cauza debitului redus. Am făcut studii, jumătate din lucrare este făcută și sperăm ca până în decembrie anul acesta să finalizăm lucrarea.

<<Avem 76 de copii care merită să aibă o grădiniță a lor, nu o clasă în incinta școlii>>

– Știu că aveați în plan reabilitarea sediului Primăriei și a școlii din localitate. Care este stadiul acestor proiecte?

– Intenționăm să depunem la Agenția Fondului de Mediu proiecte pentru reabilitarea și modernizarea sediului Primăriei și școlii din comună. La școală am montat deja o centrală nouă, de 100 de kw, însă vreau să facem și o reabilitare termică pentru reducerea consumului de lemne și păstrarea unei temperaturi corespunzătoare, atât vara cât și iarna.

Tentative au mai fost, noi am mai depus proiecte și pe alte programe, dar nu s-au concretizat. Să sperăm că de data aceasta vom avea mai mult noroc.

– Ați vorbit despre construirea unei grădinițe. De ce este necesar un astfel de obiectiv?

– Avem un proiect pentru construcția unei noi grădinițe, depus la Compania Națională de Investiții, pentru care am fost înștiințați că ne aflăm pe lista sinteză și că urmează să semnăm contractul. Noi sperăm să fie în cel mai scurt timp. Sărățeniul nu are o grădiniță, preșcolarii merg în clase din incinta școlii, dar care funcționează separat. Proiectul este de câțiva ani și sperăm să se și finalizeze. Pentru acest obiectiv este nevoie de minim două grupe a câte 25 de copii fiecare. Grădinița va satisface nevoia comunității și va avea trei grupe de copii, aceasta fiind de altfel capacitatea grădiniței. Avem 76 de copii care merită un loc în care să-și desfășoare activitatea în condițiile secolului în care ne aflăm.

<<Patru milioane de euro pentru comuna Sărățeni înseamnă proiecte mari, la care trebuie să ai răbdare>>

– Ne-ați vorbit despre investiții, despre proiecte de anvergură, dar nu ne-ați spus cum stați cu banii? Aveți fonduri suficiente la bugetul local pentru cofinanțarea proiectelor? Bănuiesc că aveți și cote de cofinanțare în multe dintre aceste investiții

– Trebuie să vă spun că eu am fost unul dintre primarii care nu a cheltuit banii înainte de campania electorală. Am avut în cont peste 20 de miliarde de lei vechi, acum avem însă mai mult, asta și pentru că am întreprins toate demersurile de recuperare a taxelor și impozitelor restante, atât de la persoanele fizice, cât și de la cele juridice, iar gradul de colectare a crescut foarte mult, undeva la 60 la sută. Oamenii au înțeles și majoritatea vede cu ochi buni recuperarea acestor debite. Pe lângă acest aspect, avem și notele justificative și gândirea proiectelor la care, mai nou, suntem obligați să venim cu cote de finanțare. La fiecare proiect de anvergură este nevoie de circa o sută de mii de euro cotă de cofinanțare, fără de care nu ai putea să continui, ținând cont către trebuie să faci partea de documentație.

Mai mult decât atât, dacă toate proiectele noastre prind viață, e clar că nu ne ajung acești bani, dar am avut discuții cu reprezentanții Consiliului Județean Ialomița care ne-au promis ajutor, mai avem posibilitatea să ne și împrumutăm, dar aceasta ar fi de luat în calcul ca ultimă soluție dacă apare un proiect pentru care trebuie să avem cotă mare de cofinanțare. La cel puțin 20 de miliarde de lei vechi în cont, putem accesa cel puțin 4 proiecte a câte un milion de euro fiecare, ca și procent de cofinanțare. 4 milioane de euro pentru comuna Sărățeni înseamnă proiecte mari la care trebuie să ai răbdare, resurse financiare, informații, linii de finanțare, etc.

– Una peste alta, sunteți mulțumit de ce ați reușit să faceți anul acesta?

– Sunt oarecum mulțumit, pentru că dacă ne uităm în urmă, la înființarea ei, comuna Sărățeni nu avea nici măcar sediu de primărie, iar acum vorbim despre servicii, despre modernizări, construcții, apă, canal, vorbim despre o grămadă de lucruri pe lângă factorul administrativ care a venit în întâmpinarea populației, respectiv, terenuri, islazuri, PUG-uri, cărți funciare, adică sunt lucruri pe care le-am făcut zi de zi.

Petronela MOROIANU

 


Copyright 2022 - Ziarul Ialomița - All Rights Reserved