Concertele Festivalului „Ionel Perlea” – Ediţia a XXIX –

 

Şerban Codrin

În zilele de 29, 30 şi 31 iulie s-a desfăşurat la Slobozia Festivalul naţional de interpretare a liedului „Ionel Perlea”. Din cauza situaţiei epidimiologice speciale prin care trec lumea întreagă şi ţara noastră, organizatorii, Consiliul Judeţean Ialomiţa, Primăria Slobozia, Centrul Cultural „Ionel Perlea”, au renunţat pentru moment la ceea ce reprezinta esenţa importantei întruniri şi sărbători muzicale, concursul de interpretare, reţinând numai programul susţinut de orchestre simfonice pe un podium special amenajat în centrul municipiului.

Liedul este un cântec cu acompaniament de pian. Compozitorii lumii, de la Franz Schubert (1797-1828) încoace, considerat creatorul genial al acestei forme, au compus, în ultimii 200 de ani, zeci de mii de lieduri, de unde s-au selectat capodopere ale muzicii de cameră clasice. Înfiinţat în anul 1991, la concursul de interpretare se înscriu studenţi de la academiile de canto, cu pianiştii lor acompaniatori; se desfăşoară după un regulament în faţa juriului alcătuit din profesori de canto ai academiilor înscrise, personalităţi muzicale

recunoscute în ţară şi în străinătate ca mari cântăreţi de operă, deveniţi cadre didactice după retragerea de pe scenă. Anul acesta, academiile de muzică din Bucureşti, Cluj, Timişoara, Iaşi, Constanţa, Chişinău îşi trimiteau reprezentanţii, plus un concurent din Ungaria, ceea ce a devenit imposibil, ducând, deocamdată, la reprogramarea concursului la o dată nestabilită, pe

parcursul acestei toamnei.

De acum doi ani, la propunerea compozitorului şi dirijorului Sabin Pautza, nou director artistic al festivalului, el însuşi important creator de lieduri (peste 300 de cântece), de muzică simfonică (simfonii, concerte, suite, quartete de coarde) şi uşoară (fredonaţi în permanenţă repertoriul celebrului Cornel Constantiniu, fără să ştiţi că muzica aparţine ilustrului maestru Sabin Pautza), programul, pe lângă faimoasele recitaluri ale membrilor juriului, care au interpretat în aproape 30 de ani, marele repertoriu de lied internaţional şi românesc, s-a îmbogăţit cu un concurs de dirijat, la care, începând din acest an, se adaugă câteva concerte-

spectacol, prin invitarea unor orchestre de profil simfonic din diferite oraşe.

Astfel, în seara zilei de 29 iulie, ora 20, VIBE ORCHESTRA din Bucureşti, sub bagheta tânărului dirijor Alexandru Ilie, laureat al concursului de dirijat „Ional Perlea”, ediţia anului 2018, a interpretat în faţa publicului sclipitoarea uvertură a operei „Bărbierul din Sevilla” de Geacomo Rossini, Radetzki Marş de Hector Berlioz/Johann Strauss-tatăl, faimoasa uvertură a operei „Nunta lui Figaro” de Wolfgang Amadeus Mozart, considerat cel mai mare compozitor

al omenirii. Solişti de operă, soprana Rodica Ştefan (originară din Slobozia, absolventă, pentru început, a Liceului de artă „Ionel Perlea”), soprana Oana Şerban şi tenorul Andrei Mihalcea au interpretat, cu acompaniament simfonic, arii şi duete din opere de Puccini (La Boheme), Verdi (La Traviata), Gounod (Romeo et Juliette), din operete de Johann Strauss-fiul (Liliacul), Kalman (Silvia), Frederick Loeve (My fair lady), Lehar (Văduva veselă), şansonete

şi cântece de Rossini (La Danza, dar şi duetul pisicilor), George Grigoriu (Muzica), Eugen Doga (Pasăre cu pene-albastre), totul la înalt nivel, pentru că pentru interpreţii de muzică academică, clasică scena este sacră, indiferent dacă se află la Slobozia, Viena sau Milano. Aplauzele, florile şi bisurile au răsplătit arta interpreţilor.

Pentru programul din seara a doua, 30 iulie, ora 20, a fost invitată ORCHESTRA SIMFONICĂ ARGESIS, din Piteşti, dirijată de Tiberiu Oprea, alt laureat al concursului de dirijat „Ionel Perlea”, având solişti pe Mădălin Sandu şi Costinel Mirea (vioară), Raymond Cinpoeşu (oboi), Mihai Dima (trompetă). Orchestră foarte omogenă în ceea ce priveşte calitatea sunetului, exersată în prelungite turnee şi repetiţii, a interpretat, cu multă grijă pentru ritmul interpretărilor, câteva capodopere ale muzicii romantice, faimoasa suită „Arleziana” de George Bizet (autor al operei Carmen), uverturile operetelor „Liliacul” de Johann Strauss-fiul, „Silvia” de Kalman, valsul „Aur şi argint” de Lehar, canţoneta napolitană din baletul „Lacul lebedelor” de Ceaikovski, celebra muzică a baletului „Dansul orelor” din opera „Gioconda” de Ponchielli, „Oboiul lui Gabriel” de Morricone (a compus muzica a peste 500 de filme şi seriale, vă amintiţi „La piovra”).

Două ceardaşuri de L. Mclean şi V. Monti, au entuziasmat publicul, dovedind gradele de virtuozitate ale lui Mădălin Sandu şi Costinel Mirea, prim-violoniştii orchestrei. În finalul concertului, trompeta lui Mihai Dima a răsunat strălucitor în faimoasa uvertură a operei „Wilhelm Tell” de Rossini, temă reluată de-o aceeaşi trompetă în simfonia XV de Dmitri Shostakovich.

În ziua a treia, 31 iulie, ora 11, Casa memorială „Ionel Perlea” din comuna Ograda a fost gazdă pentru oaspeţii festivalului. În preajma statuii de granit a compozitorului a avut loc un scurt şi dens în idei simpozion dedicat comemorării celor 50 de ani de la plecarea în lumea drepţilor muzicieni a celui care a pus comuna natală pe harta muzicală a României şi a contribuit, alături de George Enescu, la înscrierea României pe harta ţărilor muzicale ale lumii.

Au citit din textele pregătite soprana Florenţa Nicoleta Marinescu, profesor universitar la Universitatatea „Ovidius”- Constanţa, compozitorul Sabin Pautza, cu amintiri despre Ionel Perlea în America, scriitoarea Claudia Voiculescu, despre locul lui Ionel Perlea printre contemporanii săi, poetul Ilie Comăniţă, despre recuperarea casei memoriale printre castelele şi conacele ialomiţene, Şerban Codrin, cu amintiri despre Ionel Perlea şi despre organizarea Festivalului şi concursului în anii ’90 ai secolului trecut. Foarte îngrijită, restaurată, cu o expoziţie care se va îmbogăţi în curând cu noi achiziţii, casa memorială îşi aşteaptă vizitatorii.

Soprana Mihaela Stanciu, solistă a Operei Naţionale, şi pianista Andra Demidov, asistent universitar la Academia de Muzică „Ciprian Porumbescu” – Bucureşti, au susţinut un scurt recital, în program înscriindu-se câte două lieduri de Theodor Grogoriu (versuri de Şerban Codrin), Ionel Perlea (versuri de poeţi germani), Sabin Pautza (versuri de Claudia Voiculescu).

În seara zilei de 31 iulie, ora 20, pe o vreme capricioasă, cu un vânt care răsfoia

partiturile, tenorul Mădălin Băldău, laureat al Concursului „Ionel Perlea”, la pian Ştefan Andrada, au interpretat lieduri de Vincenzo Bellini, mare compozitor romantic sicilian/italian, şi o arie de Gaetano Donizetti, alt gigant al muzicii de operă, alcătuind, alături de Bellini şi Verdi, trioul de aur al belcantoului italian.

A urmat frumoasa aventură muzicală a sopranei Mirela Bunoaica, interpretă a unor arii din „I Puritani” de Bellini, „Lucia di Lammermoor” de Donizetti şi „Romeo et Juliette” de Charles Gounod. Ca o încununare cu urmări încă necunoscute, soprana Mirela Bunoaica a asigurat debutul tinerei compozitoare Oana Vardianu, proaspăt absolventă a Liceului de artă „Ionel Perlea”, viitoare studentă a Academiei de muzică din Bucureşti, căreia i-a interpretat două lieduri pe versuri de Lucian Blaga, la pian profesorul Valentin Vardianu. Numărătoarea începe de la 1, aşa că îi urăm tinerei compozitoare succes într-o carieră unde se va întâlni cu giganţi şi titani, de la Bach la Beethoven şi Brahms, ca să vorbim despre cei trei mari B, însă în muzică este cuprins întreg alfabetul, cu ceilalţi mari A, C…V! În partea a doua a concertului, ORCHESTRA SIMFONICĂ ACORD din Ploieşti, sub bagheta talentatului dirijor şi tânăr compozitor Eduard Dabrowski a interpretat „Little Bossa”,

lucrare a şefului de orchestră, şi valsurile „Frumoasa Dunăre albastră” şi „Voci de primăvară” de Johann Strauss-fiul.

Când vântul a început să nu mai respecte partiturile, a urcat pe scenă maestrul Sabin Pautza, care a dirijat fragmente dintr-o compoziţie proprie, de multe ori cântată şi aplaudată inclusiv sub cupola Ateneului Român, o suită muzicală alcătuită din muzică de film, din melodii americane, din melodii româneşti, din melodii ruseşti, totul într-o extraordinară orchestraţie, de o strălucire orchestrală pe gustul lui Carl Maria von Weber sau Hector Berlioz. Au fost acordurile din urmă ale unei chermeze muzicale, ale cărei ecouri aveau să fie preluate de o natură supărată.

Fiindă se lansase un concurs de artă plastică cu tema „Ionel Perlea”, miercuri, 29 iulie, ora 18, s-a vernisat o expoziţie şi s-au acordat diplome premianţilor din trei ţări, România, Anglia, Republica Moldova. Lucrările premiate vor fi expuse permanent la Casa memorială de la Ograda.

Nicidecum în completare, din contra, în cele trei zile ale festivalului, au fost lansate câteva cărţi. În prima zi, la ora 18,30, în sala de expoziţii a Centrului Cultural „Ionel Perlea” soprana şi profesoara Florenţa Marinescu a lansat eseul „Canto”, carte care se adresează cântăreţilor în curs de perfecţionare în nobila artă a sunetelor. A doua zi, la aceeaşi oră, pianista Cezara Petrescu, conferenţiar universitar la Academia de Muzică „George Enescu” din Iaşi, a lansat un complex studiu de muzicologie „Dincolo de tăcere, sunet şi gând. Integrala haikai de Theodor Grigoriu”. Sunt analizate liedurile marelui compozitor inspirate de colaborarea cu Şerban Codrin, autorul unor suite de poeme tanka şi haiku. Cartea, de mare profunzime muzicologică şi poetică, merită studiată de cei interesaţi de interferenţa muzică-poezie, de modul cum se transformă poezia în muzică, dar şi invers. De amintit faptul cu totul remarcabil că integrala haikai, alcătuită din trei cicluri, 27 de lieduri, a fost interpretată integral de tenorul Cezar Dima (Austria), la pian Cezara Petrescu, creaţie difuzată pe CD în anul 2019 de Editura muzicală şi Funfaţia „Theodor Grigoriu”. A treia carte lansată şi difuzată în pauza de concert din 31 iulie a fost „Carnaval fără măşti sau Hai să (ne) râdem” de Sabin Pautza. Antologie de aforisme, glume de toate felurile, erori de comunicare, perle de incultură, gafe lingvistice ale unor re/cunoscute personalităţi, cartea este un spectacol de artificii intraductibile, de paradoxuri exprimabile numai în limba română, „limba celui mai vechi popor din Europa”, repeta mereu maestrul nişte concluzii ale unor lingvişti americani, bineînţeles, nemembri ai Academiei Române!

Nu ştiu din ce cauză nu s-a difuzat în public un program cu conţinutul concertelor, am auzit discuţii despre nişte interdicţii. Prezentatorul din partea Radiodifuziunii Române, Sebastian Crăciun, a citit, în compensaţie, cartea de vizită a fiecărui interpret vocal sau instrumentist, mai puţin titlul lucrărilor şi al compozitorilor interpretaţi cu multă dăruire de orchestre.

Festivalul şi concursul de interpretare a liedului „Ionel Perlea” a evoluat, iată, încorporând inclusiv concerte simfonice, cu orchestre şi solişti, mulţi laureaţi ai concursului.

Micul, dar inimosul colectiv de la Centrul cultural „Ionel Perlea”-Slobozia, condus de un manager priceput, doamna Clementina Tudor, va avea energia să continuie deloc elitista, ci o adevărată sărbătoare a muzicii clasice, academice, spre bucuria tuturor iubitorilor de artă nepervertită în produs ieftin de consum. În orice caz, W.A.Mozart nu se compară cu Guţă şi Adrian Minune, oricât i-am respecta pe tustrei: să dăm cezarului ce este al cezarului, a spus un mare Învăţător al omului.


Copyright 2020 - Global Marketing - All Rights Reserved                                                                                   Politica cookie                          Politica de confidentialitate