Proporțiile sunt foarte importante pentru Gheorghe Istrate în realizarea obiectelor sculptate sub un puternic simț al decorativului și al echilibrului, unele dintre ele chiar cu scop utilitar, cum sunt sfeșnicele, lampadarele, ornamentele și ramele.
În seria doamnelor, forma este pe cât de șlefuită, pe tot atât de delicată, armonioasă, cum bine surprinde titlul expoziției, încât aceasta devine fluidă și se sustrage spațiului, ca o nălucă, înfățișată în perfecțiune pentru a fi sechestrată în universul iluzoriu al artistului.
Nevoia de echilibru se împlinește în sculpturile duale, care implică două părți, cum sunt protagoniștii din Dans, Balerini, Cele două grații, Iubire, Berze precum și Biciclistul, chiar dacă este realizat în aceeași logică a parcurgerii spațiului finit într-un continuum circular.
Apelul la maeștri se face direct prin titluri și chiar replici ale unor lucrări, cum sunt Sărut și Domnișoara Pogani, sau indirect la Cele trei grații înfățișate cu un șarpe care poate conduce atât la lucrarea Laocoon, cât mai ales la simbolistica religioasă.
Reprezentările unor monumente simbol, în miniatură, cum sunt Crucea eroilor de pe Caraiman și Turnul Eiffel, reflectă interesul artistului pentru cultura universală, întregită de istorie prin artă, concretizat într-o manieră personală în tripticul „Cultură, credință, speranță” care poate fi și crezul artistului în forța revitalizantă a artei.
Cu această aspirației, pornim pe un drum nou, al anului 2025, dar și al colaborărilor cu Gheorghe Istrate și Nicolae Petrache, din Urziceni, pe care ne bucurăm să-i avem oaspeți în sălile de expoziții ale Centrului Cultural „Ionel Perlea” – Ialomița, în credința unui parteneriat dedicat frumosului universal.
Clementina Tudor