* Dialog cu Iusein Iuksel, primarul orașului Fierbinți
– Domnule primar, haideți să facem o radiografie a proiectelor privind investițiile promovate de administrația locală Fierbinți Târg în ultimii trei ani și jumătate, unele venite din mandatele anterioare și finalizate în această perioadă, cele nou aflate pe tapet și cele din viitorul apropiat, punctând sursa lor de finanțare, stadiul de implementare și chiar problemele cu care v-ați confruntat în derularea lor. Eu spun să începem cu investițiile susținute din bugetul propriu al primăriei Fierbinți Târg. Sigur, în primul rând efortul bugetului local a fost consistent în cofinanțările la unele proiecte județene, naționale sau europene. Dar, din bani exclusiv din bugetul local, ce ați reușit să realizați?
– Eu spun să le luăm pe cele din urmă, când am pierdut mandatul așa cum l-am pierdut, nu mai dezgropăm morții. Când am plecat din primărie am depus și obținut aprobare pentru două cereri de finanțare pe PNDL 2, privind reparația Școlii din Fierbinții de Sus și a Grădiniței din Fierbinți Târg. În tot mandatul trecut nu s-a reușit nimic, doar s-au început niște lucrări, au rămas în coadă de pește și cetățenii au hotărât ca în 2020 să revin la primărie. Am reluat lucrările la cele două obiective și în momentul acesta sunt finalizate, am predat către beneficiari ambele locații. Mai mult, fostul primar a depus și el un proiect privind reabilitarea școlii din Greci, și aici lucrările fiind acum finalizate. În acest mandat, din fonduri locale am amenajat un loc de joacă în Grecii de Jos, urmând ca în perioada următoare să reparăm toate sistemele de joacă din parcul central, pe care-l vom dota cu altele noi, inclusiv cu aparate fitness în aer liber.
– Obiective susținute cu sprijinul Consiliului Județean?
– Da, sprijinul Consiliului Județean a fost unul consistent. Prin ADI Ialomița, am amenajat în Fierbinții de Jos un loc de joacă pentru copii în parcul central, dotat cu aparatură fitness în aer liber, cu tartan, cu bănci și alte accesorii, arată foarte bine. Arată bine, dar în perioada următoare preconizăm reabilitarea și extinderea sa ca suprafață și dotări. Concomitent, din fonduri locale vom amenaja încă un loc de joacă, în curtea școlii din Greci.
– Ați venit și cu o parte de confinanțare?
– Nu a fost nevoie, cei trei sute de mii de lei de la ADI Ialomița au fost sufiecienți. În această vară am demarat procedurile pentru a înlocui și gardurile la cele trei obiective, pentru a fi la unison cu aceeași arhitectură tot ce înseamnă școală sau grădiniță. În fine, cu finanțare de la ADI Ialomița vom regazona terenul de fotbal și vom realiza un sistem performant de irigare. Un alt sprijin din al Consiului Județean Ialomița vine prin alocarea a 50 de milioane de lei pentru proiectul aducțiunii gazelor naturale în localitățile componente ADI Ialomița Vest, lider de proiect fiind primăria Fierbinți. vv
«Marea Asfaltare» intră în linie dreaptă
– Asfaltarea?
– Anii trecuți, din bugetul local am reușit să asfaltăm o stradă în Fierbinții de Jos, iar prin fonduri de la Consiliul Județean pentru drumuri comunale am reușit să terminăm de asfaltat tot traseul drumului comunal Fierbinți – Micșunești.
– Proiecte finanțate din bugetul național?
– Avem depuse două cereri de finanțare pe Anghel Saligny. Pentru primul am semnat contractul de finanțare privind asfaltarea aproximativ a zece kilometri, respectiv pentru 14 străzi. Ca finanțare din partea Ministerului Dezvoltării vorbim de 14 milioane lei, la care se adaugă o cofinanțare de la bugetul local în vlaoare de 5,2 milioane lei.
– După ce va fi finalizat acest proiect, cât la sută din străzile comunale vor fi acoperite cu asfalt?
– În paralel, până în vara acestui an au fost asfaltate șase străzi, încă patru kilometri de drumuri cu finanțare din bugetul local. În această toamnă, tot din bugetul local am reușit să asfaltăm încă patru străzi și, până la sfârșitul anului, vom termina de asfaltat încă trei străzi. Am ales drumuri care au cealaltă infrastructură asigurată, respectiv rețele de alimentare cu apă și canalizare finalizate. Cu ce s-a asfaltat până acum, cu ce se va asfalta prin Anghel Saligny și cu aceste șase străzi vom acoperi undeva la peste 60 la sută.
– Am și eu o nedumerire: cum se face că privind asfaltarea doi ani din acest mandat s-a bătut pasul pe loc, iar acum lucrurile merg strună?
– Știți bine, până anul acesta au existat disensiuni mari între consilierii liberali și ai PSD-ului din Consiliul Local. Într-un final, s-a ajuns la un consens și acest lucru se vede acum în teren, beneficiari fiind locuitorii orașului.
– Restul străzilor, până la sută la sută?
– Pentru restul de drumuri soluția ar fi să facem un credit, pentru că din fonduri proprii ar trebui să asfaltăm una-două străzi pe an. Ne-ar trebui cel puțin zece ani. Pe când printr-un credit, noi am făcut o scocoteală, cam paisprezece milioane de lei, asfaltăm într-un an tot, am mulțumi pe toată lumea, nu mai sunt divergențe că i-am făcut lui x sau y și celorlați nu, și anual banii care se duceau pe asfaltare intră la bancă…
– Dar dobânda?
– Chiar dacă este o dobândă, diferența de preț o scoatem din prețuri. Vă dați seama, peste zece ani cât va costa un kilometru de asfalt?
– Fiindcă tot vorbim de rețeauade drumuri, știu că în portofoliul Consiliului Județean există și construirea unui pod peste râul Ialomița…
– Da, este un proiect despre care s-a discutat încă de acum trei ani. La momentul acesta am înțeles de la domnul președinte Marian Pavel că s-a ajuns la o soluție nouă. Lărgirea podului vechi ar fi presupus riscuri mari, așa că s-a hotărât construirea unei ramificații peste râul Ialomița, la cele două ieșiri revenindu-se la drumul normal. Proiectul este depus, aprobat, are finanțare, anul viitor vor demara lucrările.
Proiecte interesante prin PNRR și Agenția Fondului de Mediu
– Prin PNRR?
– Am depus pe PNRR cereri de finanțare și avem contractele semnate, unul pentru elaborare PUG și celălalt pentru PNUD pe format GIPS, cu șase stații de încărcare pentru mașini electrice. Un al treilea proiect, asigurarea infrastructurii pentru transportul verde, sistem inteligent pentru management urban. Contract de două milioane trei sute de mii lei. După aceea, extinderea sistemului de supraveghere video în tot orașul, finanțare șase sute cincisprezece mii lei. Avem în acest moment cincizeci de camere, cu acești bani vor fi instalate alte o sută șaptezeci, cu care vom acoperi toată suprafața orașului. Va fi inclusiv cu monitorizare permanentă, vom controla astfel problemele privind gunoaiele aruncate aiurea, accidente, cei care aduc câini din afara localității și îi abandonează la noi.
– Prin Agenția Fondului de Mediu?
– A fost depusă o cerere de finanțare pentru completarea sistemului de iluminat public, care înseamnă instalarea a încă trei sute cincizeci de lămpi economice, cu sistem de supraveghere inteligentă, nu mai este nevoie să sune cineva că nu merge lampa, intri în program, constați că becul de pe strada cutare nu funcționează și iei măsuri. De asemenea, schimbarea celor cincisprezece puncte de aprindere, cu unele moderne, cele de acum nemaifăcând față. Proiectul este aprobat, urmează procedurile de licitație și apoi începerea lucrărilor.
Se prefigurează construcția unei noi case de cultură
– Avem proiecte depuse și pe CNI. Suntem pe lista lor de monitorizare și suntem acceptați, am trecut la etapa următoare, de evaluare, pentru o casă de cultură, finanțarea fiind de aproape nouă milioane de lei.
– Locația?
– Pe amplasamentul celei existente acum, dar mult mai mare, va avea sală de spectacole cu cinci sute de locuri, iar la etaj vor fi șase camere generoase ca spațiu, pentru biblioteca orășenească dar și pentru organizarea unor diverse cercuri de creație. În jurul său, vor fi, pe o suprafață generoasă, locuri de parcare pentru mașini.
Extindere rețea de canalizare și o nouă și performantă stație de tratare a apei
– Când vorbeam de asfaltare, spuneați că nu este definitivată canalizarea…
– Ne-am luat cu vorba și am omis să amintesc al doilea proiect prin Anghel Saligny. Am avut cerere de finanțare rețele canalizare pe Programul Anghel Saligny pentru cele două sate componente, Grecii de Jos și Fierbinții de Jos, care este o scăpare de dinainte, din momentul în care RAJA a devenit operator în zonă și au investit și în Fierbinți, când au venit cu un proiect cu finanțare europeană.
Avem rețele de apă în nouăzeci și cinci la sută din localitate, iar canalizare cam două treimi. Au mai rămas doi kilometri jumătate extindere rețele de alimentare cu apă și paisprezece kilometri jumătate extindere canalizare. În această toamnă ni s-a aprobat suma de 10 milioane lei pentru extindere canalizare și apă. Pentru diferența de 12 milioane, am pregătit un alt proiect, care va fi depus pe AFM.
– Finanțare obținută tot de RAJA?
– Nu, îl vom executa noi, după care îl vom preda lor.
– Și care-i avantajul?
– Păi, RAJA poate să ne lase până… poimarți! Noi vrem s-o facem urgent. Proiectul pe Anghel Saligny este în valoare de douăzeci și două milioane lei, pentru extinderea celor două rețele. Asta este, din păcate, prin două mii patru (nu eram primar pe vremea aceea) s-a făcut eroarea ca în asocierea cu Consiliul Județean în proiectul de rețea de alimentare cu apă și canalizare să nu fie prinse și cele două sate componente. Am băgat eu apă pe finanțare proprie prin 2009, dar nu am avut bani și pentru canalizare, pentru că nu aveam bani să construim și stație de epurare. Degeaba aveam canal dacă nu aveam unde să ducem apele uzate. Așteptăm acceptul Ministerului Dezvoltării pentru acest proiect.
– Apa furnizată se încadrează în parametrii normali?
– Putem să spunem că este mai bine, dar mai sunt scăpări, le-am contabilizat și le-am adus la cunoștință celor de la RAJA. Sunt anumite străzi cap de linie, unde se adună impurități, apa se denaturează, are alt miros și din această cauză ultimii consumatori au mereu probleme. Le-am spus să găsească o soluție pentru această problemă. La momentul acesta RAJA a investit câteva milioane de lei în stația de apă de la Fierbinți, o stație nouă, performantă, încă nu este gata, mai durează câteva luni. Repet, mai sunt scăpări, inclusiv la contribuția de clor din apă, dar sperăm că după darea în folosință a noii stații totul să fie în regulă.
Nicolae TACHE